LES

BokhyllerLeseferdigheten er avgjørende for mestring i alle fag. Derfor har arbeid med lesing stor plass i den daglige undervisningen i alle klasser, på alle klassetrinn.

Vi ser likevel at det kan være gunstig med intensiv trening på lesestrategi, lesemetodikk, leseforståelse og læringsstrategier i perioder. I disse ekstra øveperiodene kan det settes inn ekstra ressurser i form av en ekstra lærer i klassen, gjennomføres lesekurs for grupper av elever eller organisere undervisningen litt annerledes.

 

Hva gjør gode lesere?

  • Gode lesere får oversikt over det de skal lese før de starter opp å lese
  • Gode lesere bruker førkunnskap om et emne før de starter opp å lese
  • Gode lesere vil forstå det de leser
  • Gode lesere tenker og sjekker egen forståelse underveis i lesingen
  • Gode lesere kan velge egnet lesemetode utfra målet med lesingen og teksttypen
  • Gode lesere kan snakke og fortelle om det de har lest
  • Gode lesere kan organisere opplysninger på ulike måter for å lære

Arbeid med tekst og oppgaver

  • FÅ OVERSIKT - «Ta bilder» – TENK; Hva så jeg?

  • SKUMLESTENK; Hva handler teksten om?

  • VELG LESEMETODE – Nærlese / søkelese / nærlese og søkelese

  • LES OPPGAVENE NØYETENK; Hva spør de om?

  • LØS OPPGAVENESTREK UNDER SVARENETENK; Har jeg svart på oppgavene?

Lesetips for foreldre med barn i 1.-4. trinn

  • Les for barna
  • Les med barna
  • Hør på lydbøker
  • Bruk pekefingeren
  • Skill mellom bokstav og lyd
  • Pass på at barna leser bøker på riktig nivå – NB! Ikke for vanskelig
  • Vis interesse og ros masse

Lesetips for foreldre med barn i 5.-7. klasse

  • Vis interesse, lesekompetansen er hele tiden i utvikling
  • Hjelp barnet med å utvide ordforrådet, dess flere ord barnet kan dess lettere blir det for barnet å lese og forstå
  • Hjelp barnet til å bruke det de har øvd på:
    • Få oversikt - Tenk
    • Skumles - Tenk
    • Velge lesemetode
    • Tenk gjennom hva du leste
  • Barnet må hele tiden ha tilgang på bøker NB! Ikke for vanskelige
  • Sjekk forståelsen; still spørsmål om det de har lest
  • Prioriter lesing – det finnes ingen andre veier til å bli en god leser enn å LESE, LESE og LESE