VFL – Vurdering for læring

Gjennom dette vil skolene bli bedre rustet til å oppfylle kravene til underveis- og sluttvurdering i forskrift til Vurdering for læringOpplæringslova.

Satsingen har fokus på:

  • Tydelige læringsmål: Hva skal elevene lære nå?
  • Hva blir lagt vekt på i vurdering?
  • Vurderingskriterier/kjennetegn på måloppnåelse
  • Elevmedvirkning: Hvordan trekke elevene aktivt inn i læringsprosessen?
  • Egenvurdering og kameratvurdering
  • Etablere en felles vurderingspraksis for skolen 


Utdanningsetatens målsettinger for skoler som arbeider med Vurdering for læring:

  • Vurdering skal være en integrert del av alt læringsarbeid
  • Utvikler læringsmål sammen med elevene
  • Utvikler vurderingskriterier sammen med elevene
  • Utvikler en forståelse for at kriterier kan oppfylles på ulike nivå
  • Utvikler elevene evner til egenvurdering
  • Gir elevene tilbakemeldinger som fører dem videre i vurderingsarbeidet
  • Gjennomfører samtaler med elevene om resultater fra kartlegginger og sentrale prøver
  • Gjennomfører samarbeid om vurdering på skolen