Kikhoste

Noen elever ved skolen har nylig fått behandling for kikhoste. De fleste medelevene har fått vaksine mot sykdommen, men de kan likevel få sykdommen, muligens i mildere grad. Sykdommen smitter ved dråpesmitte ved hosteanfall. Inkubasjonstid ( tid fra smitte til symptomer) er vanligvis 7-10 dager.

Sykdomsforløpet deles i to stadier: Først et katarralsk stadium,  der man får forkjølelsesliknende symptomer med hoste, feber (ikke alltid) og rennende nese. Etter 1-2 uker kommer  anfallstadium med intens hoste, kiking (anstrengt, pipende innpust) og eventuell oppkast. Symptomene kan vedvare i flere uker. Barn under 2 år blir ofte hardest angrepet. Kikhoste kan behandles med antibiotika.

Skolehelsetjenesten ber foresatte være ekstra oppmerksomme ved ovennevnte symptomer. Vi anbefaler å  kontakte lege, spesielt hvis intens hoste vedvarer. Hos småbarn er det grunn til å være ekstra oppmerksom.

Elevene på 2. trinn vil få tilbud om vaksine til våren som planlagt.

Ta eventuelt kontakt med helsesøster på skolen for spørsmål.