Retningslinjene kan leses i sin helhet i folderen "Trygge elever i et godt læringsmiljø".
Arbeidet for et trygt læringsmiljøet fritt for mobbing, vold og rasisme deles inn i tre faser; forebygging, avdekking og håndtering.
Forebygging
Skolen har felles regler for orden og oppførsel som alle elever og ansatte må kjenne.
Trygg Læring Oslo (Skolemegling) er et systemtiltak som omfatter hele skolen. Hensikten er å lære elever å håndtere egne konflikter på en god måte.
Elevrådsrepresentanter kurses årlig i arbeid mot mobbing.Leder og nestleder i elevrådet sitter i skolemiljøutvalget, der elevenes psykososiale miljø står i fokus.
Alle klassene har klasseregler som lages med bakgrunn i skolens regler for orden og oppførsel. Det avholdes klassemøter regelmessig.
Kartlegginger, som for eksempel Elevundersøkelsen, gjennomføres årlig på alle trinn for å avdekke problematferd.
Lærerne gjennomfører elevsamtaler med fokus på trivsel, trygge rammer og klare forventninger. Disse samtalene kommer i tillegg til to utviklingsamtaler i løpet av skoleåret. God kontakt med hjemmet er en viktig forutsetning.
Avdekking
Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull person i fellesskapet og muligheten til medvirkning.
Alle ansatte på skolen PLIKTER å ta barn som klager på alvor, og ingen skal avvises.
Håndtering
Skolens tiltaksplan mot mobbing brukes for å håndtere mobbesaker. Den inneholder flere faser: Undersøkelse og observasjon, samtale med eleven og foreldrene til den som blir plaget, samtale med leven og foreldrene til den som mobber og sanksjoner mot den som mobber er tre viktige faser. I tillegg må mobbesituasjonen følges til den opphører. I vanskelige saker vil det være nødvendig å søke råd og hjelp fra ekstern ekspertise som for eksempel PP-tjenesten.